Prezentace projektu na KÚ KV
Dne 28. srpna se na Krajském úřadě Karlovarského kraje konala Konference o finanční gramotnosti a prevenci extremismu.
Náš projekt jako prevenci předlužování jsme zde úspěšně představili. Prezentaci připravili ing. Kněžická, ing. Hovorková; e-learningové aplikace prezentoval ing. Homolka.
Úvodní část prezentace:
Dlouhodobé zkušenosti s výukou ekonomických předmětů nám ukázaly, že postrádáme logicky uspořádaný celek učiva zaměřený především na praktické dovednosti žáků ve finanční oblasti. Přivítali jsme proto společný dokument MŠMT a dalších orgánů, kde byly definovány standardy FG, které jsou východiskem pro náš projekt.
Cílovou skupinou projektu jsou všichni žáci naší školy bez ohledu na studijní nebo učební obor. Jde zhruba o 1 600 studentů školy z přibližně 40 maturitních i nematuritních oborů. Naším záměrem není vychovat z nich odborníky, ale občany, kteří se bez problémů orientují ve finanční problematice především ve svém osobním životě.
Rozpracováváme proto standardy FG do podoby konkrétního učiva ve čtyřech tematických celcích, a to peníze, hospodaření domácností, finanční produkty a práva spotřebitele. Ke každému z těchto čtyř celků tvoříme praktické příklady jejichž součástí je i jednoduchý metodický list pro učitele. Příklady jsou pak podkladem pro tvorbu e-lerningových aplikací učiva FG, které bude moci využívat kterýkoliv učitel a žák naší školy. Samozřejmě, že připravujeme jejich postupné zpřístupnění širší učitelské veřejnosti po internetu. Naším cílem je, aby žáci porozuměli základním finančním produktům a službám, používali nejběžnější platební nástroje a dokázali si sestavit rodinný rozpočet. Chceme je naučit, jak se vyhnout problémům se zadlužeností především jejich budoucích domácností.
V nových ŠVP jsme pro dva studijní obory zavedli samostatný předmět FG a zpracovali pro něj učební osnovu. V oborech, kde nám učební plán neumožňuje vyučovat tento předmět samostatně, zařazujeme učivo finanční gramotnosti s různou hodinovou dotací do jiných předmětů – ekonomika, matematika apod.
Praktické příklady ve vybraných třídách testujeme a první zkušenosti z výuky ukázaly, že je žáci hodnotí kladně, protože jim ukazují možnosti, jak se chovat v reálném životě.
Výstupem našeho projektu budou praktické cvičebnice příkladů FG vytvořené diferencovaně pro studijní a učební obory a dále komplexní e-learningová aplikace obsahující soubor příkladů a testů FG využitelná při výuce kterýmkoliv učitelem kteréhokoliv oboru.
Ing. Alena Kněžická