Průběžné hodnocení klíčových aktivit projektu
Květen 2009
Aktivita 02 - Tvorba učebních materiálů-praktických příkladů, vyučovacích metod a postupů
Řešitelé pokračovali v tvorbě příkladů dle stanoveného harmonogramu z oblasti peněžní, rozpočtové a cenové gramotnosti.
Každý řešitel v měsíci březnu a dubnu odevzdal jeden kompletně zpracovaný příklad.
Od dubna zpracovávají příklad ve dvou variantách - pro studijní a učební obor.
Na společných poradách s manažerkou vzdělávacích programů a vedoucí zpracovatelkou bylo dohodnuto, že každý autor příkladu jej bezprostředně zařadí vhodně do výuky, odučí nebo nechá odučit kolegou a o výsledcích své výchovně vzdělávací práce podá písemně zprávu manažerce vzdělávacích programů a vedoucí zpracovatelce. Tyto zprávy budou podkladem pro další práci sekce zpracovatelek.
Zkušenosti z výuky ukázaly, že žáci hodnotí praktické příklady velice kladně, zejména jejich využitelnost v reálném životě a není výjimkou případ, že praktická řešení konkrétní rodinné situace navrhují svým rodičům.
Sekce zpracovatelek spolupracuje s odbornou konzultantkou a i dalšími odborníky z praxe.
V březnu absolvovaly zpracovatelky příkladů a někteří další členové realizačního týmu další stupeň proškolení v MS Office 2007, zaměřený zejména na psaní a úpravu vzorců v příkladech proto, aby byly dodrženy základní požadavky na formální strukturu zpracovávaných příkladů.
Výsledky této aktivity hodnotíme kladně, protože zcela se záměrem projektu jsou zpracovávány praktické příklady dle standard finanční gramotnosti, jejichž součástí je i metodický list pro učitele, mají dvě varianty a to pro studijní a učební obory a jsou následně odučeny ve vybraných vyučovacích hodinách. V součinnosti s garantkou projektu je připravováno jejich zařazení do vzdělávacích programů studijních i učebních oborů.
V rámci této aktivity jsme začali rovněž připravovat podklady pro zpracování slovníčku základních pojmů finanční finanční gramotnosti, který bude mít i elektronickou podobu, připravujeme rovněž zásobník elektronických odkazů a elektronických kalkulaček.
Aktivita 03 - Tvorba e-learningových aplikací pro zvyšování finanční gramotnosti žáků
Autor e-learningových aplikací v průběhu monitorovacího období zodpovědně konzultoval nejen se členy realizačního týmu, který e-learningový software zvolit pro tvorbu e-learningových aplikací. Po vyhodnocení požadavků manažerky a zpracovatelek učiva, byl za nejvýhodnější vybrán program Edu Base 2, který má komfortní uživatelské rozhraní a nabízí široké využití pro e-learning. V souladu s možnostmi tohoto programu přistoupil autor e-learningových aplikací k přípravě tří základních tematických celků učiva, kterými jsou gramotnost peněžní, cenová a rozpočtová. Dle podkladů zpracovatelek vytváří úložiště dat, pojmů, textů, příkladů potřebných k výuce a to pro všechny tři základní tématické celky finanční gramotnosti.
Součástí přípravy zdrojů k výuce je rovněž tvorba elektronického finančního slovníku, který mimo jiné bude sloužit ke generování variací testovacích otázek.
Kromě průběžného doplňování úložiště dat, zpracovává v součinnosti s manažerkou a vedoucí zpracovatelkou první testovací úlohy pro žáky z oblasti rozpočtové gramotnosti, které budou součástí databáze testovacích úloh, které umožní průběžné ověřování znalostí žáků - včetně autotestů, které jim umožní ověřit si, nakolik učivo už zvládají, jaká mají ve znalostech a dovednostech slabá a silná místa.
Pro zajištění propojenosti výukových materiálu vytvářejí zpracovatelky zásobník internetových odkazů na webové stránky, které žáci při řešení úloh budou využívat.
Aktivita 04 - Vybudování školního e-learningového portálu pro výuku a procvičování finanční gramotnosti a proškolení realizačního týmu
Na základě zadávacího řízení, které proběhlo v únoru, dodal vítězný dodavatel PENTA, a. s. v měsíci březnu poptávané technické vybavení server FUJITSU – SIEMENS PRIMERY ECONEL, jehož technické parametry odpovídají požadavkům stanoveným manažerkou vzdělávacích programů, asistentkami a finanční manažerkou na vytvoření e-learningového portálu. Z
ařízení umožňuje instalaci operačního systému Windows, v jehož prostředí pracuje software Edu Base 2 . O jeho využití k tvorbě e-learningových aplikací bylo rozhodnuto po porovnání se software Moodle, který pracuje v operačním systému Linux . Fakta, že firma Dosli, dodávající Edu Base, 2 garantuje technickou podporu, zároveň nabízí proškolení libovolného počtu zaměstnanců školy a že v této aplikaci již u nás pracuje Svářečská škola, rozhodla o tom, že pro finanční gramotnost byla vybrána aplikace Edu Base 2 s rozšířením o webové rozhraní.
Metodik ICT zajistil instalaci aplikace Edu Base 2 na server a zároveň pracuje na vytvoření uživatelských účtů všech žáků a vyučujících, který výše uvedený software budou využívat.
V průběhu následujícího monitorovacího období zajistí garant projektu v součinnosti s autorem e-learningových aplikací školení uživatelů pro tvorbu e-learningových kursů. Členy realizačního výmu proškolí odborný školitel firmy Dosli tak, aby si v budoucnu mohli samostatně zpracovávat podklady k výuce formou e-learningových kursů.